Slide One
Slide Two
Slide Three
(سوره حج، آیه 37)
موسسه خیریه علی ابن موسی الرضا (ع) با شماره ثبت 407 در سال 1364 در اصفهان تاسیس گردید. امور خیریه و نیکوکاری این موسسه با هدف کمک رسانی و اکرام ایتام، جهیزیه و ازدواج، نیازهای معیشتی، مناطق کم برخوردار و کمک هزینه های درمانی فعالیت می کند و هم اکنون توانسته اقشار نیازمند زیادی را تحت پوشش امور خیریه خود قرار دهد. (ادامه مطلب)
موسسه خیریه ریحانة النبی (سلام الله علیها) اصفهان با شماره ثبت (3106) در سال 1390 به همت محبین حضرت زهرا (س) تاسیس گردید و هم اکنون 200 خانوار تحت پوشش این موسسه خیریه قرار دارد. این خیریه با استفاده از کمک شما همشهریان عزیز، توانسته خانوارهای نیازمند اطراف این موسسه را تحت پوشش قرار داده و (ادامه مطلب)
حدود 46 سال پيش (سال 1348 هـ.ش)، جمعي از خيرانديشان جامعه مذهبي شهر تاريخي اصفهان بر آن شدند كه فرزندان فاقد پدر در محلهشان را بطرق مختلف و پنهاني حمايت مالي و تداركاتي نمايند. بدين نحو كه اگر پدر به هر جهت دار فاني را وداع نمايد و بازماندگانش از پشتوانه مادي و اقتصادي خوبي برخوردار نباشند، (ادامه مطلب)
مؤسسه عترت معصومین(ع) با انگیزه والای جلب رضای پروردگار و حمایت و پشتیبانی نیکوکاران با همت و با عنایت به حفظ ارزش های متعالی و کرامت انسانی نسبت به شناسائی و حمایت از خانواده های نیازمند سادات شروع به فعالیت نمود و با جذب حمایت های خیرین و سهم سادات ارمغان آورِ امید، فرصت و انگیزه رشد و تلاش برای آنان شد. (ادامه مطلب)
”قربانی کردن” نمادی از قطع دلبستگی و وابستگی ها و جلوه ای از ایثار مال و جان در راه محبوب واقعی و رضای خدا است. بنابراین اگر اسرار قربانی و تاثیر آن در آمادگی روحی برای دوری از هرگونه منفعت طلبی و زیاده خواهی آشکار شود و از سویی توجه کنیم که سفارش شده گوشت قربانی برای فقرا و یا میهمانی خویشاوندان و همسایگان مصرف شود که در حقیقت با این قربانی یک نوع رسیدگی به نیازمندان و تقویت روحیه نوع دوستی می باشد.
قربانی کردن نمادی است از این که ما از مالمان از جانمان در راه خدا بگذریم، نفس و من را سر ببریم و ان شاء الله یک دست و خالص برای خدا حرکت بکنیم من همین جا ابتدای برنامه توضیح عرض بکنم چون پیامک زیاد داشتیم هفتهی قبل که این قربانی کردن سنت بسیار موکدی است یک موردش در عید قربان است ولی در طول سال آنهایی که واقعا تمکن دارند هر چند وقت یک بار قربانی بکنند برای دفع بلاها و گرفتاریها و مشکلات و برآوردن حاجات و آمرزش گناهان.
قربانی کردن فقط برای حاجی در اعمال حج و همچنین برای کسی که نذر قربانی کرده باشد واجب است.
برای دیگران مستحب می باشد که البته موارد متعددی دارد. (که در ادامه به چند مورد اشاره می شود.)
اصل وجوب ذبح قربانی در حج از مسائل مسلم در فقه شیعه و مورد اتفاق همه فقیهان است. قرآن کریم و نیز روایات متعدد، به صراحت بر وجوب آن دلالت دارد. (آیه ۱۹۶ سوره مبارکه بقره).
البته درباره مکان و کیفیت مصرف آن موارد متعدد و نظرات مختلف است که تفصیل زیادی دارد.
توضیح: در چند مورد ذبح حیوان و یا قربانی واجب است: …
شرایط و احکامی برای قربانى واجب (مانند قربانی در حج)، ذکر شده، که برخی از آنها چنین است:
۱. قربانى اگر شتر است باید سن آن کمتر از پنج سال نباشد و داخل در شش سال شده باشد و اگر گاو یا بُز است بنا بر احتیاط کمتر از دو سال نباشد و داخل در سه سال شده باشد[1] و در گوسفند غیر از بُز باید هفت ماهش تمام و داخل در هشت ماه شده باشد و کمتر از آن کافى نیست.[2]
۲. نباید بیمار باشد.[3]
3. باید خیلى پیر نباشد.[4]
4. ناقص نباشد. بنابراین حیوانى که یک چشم یا هر دو چشم او کور باشد یا لنگ[5] یا گوشبریده و یا دمبریده باشد، کافى نیست.[6]
…
اگر چه تفصیل و جزئیات احکام شرعی را باید در رساله های عملیه مراجع، جست و جو کرد، اما آنچه به طور کلی می توان گفت این است که از نظر مکتب اهلبیت (ع) قربانی کردن در روز عید قربان یا مستحب بوده و یا واجب. قربانی مستحب؛ یعنی همه افراد مسلمان چه در مکه باشند یا در شهر و سرزمین دیگری باشند می توانند در این روز قربانی کرده و از ثواب آن بهره مند شوند.
قربانی واجب، کسی که در ایام حج برای حج تمتع احرام می بندند واجب است همه مناسک حج تمتع، از جمله قربانی (در سرزمین منا) را در روز دهم ذیحجه (عید قربان) انجام دهد.
…